söndag 25 maj 2014

Totalfriden



Ja, den är sån, friden. Total. 

Tillfälligt befriad från galärerna ligger jag nu i min hammock i majfägringen. Hör en tjur råma, grannens hammarslag i fjärran, en porlande trädgårdssångare, en oroad björktrasts trra-trrrra, trra-trrrra. Kom som en spitfire när jag närmade mig boet o lyckades släppa en välriktad blobba. Oblyga sädesärlor har byggt bo under mina noggrant skurade takpannor ( de handslagna från 1848 vi ägnade förrförra sommaren åt), en osedvanligt skicklig flugsnappare har valt en tom holk varför talgoxarnas småungar alltjämt bor kvar i gullregnsholken.

Gullregnsträdet frodas, den handsmidda järnringen som numer håller samman trädet, har givit nytt liv till gamlingen.

Gigantsyrenerna bolmar fram ljuslila klasar o jag har hittat en tusensköna i gräsmattan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar