Som ärkeamatör med friskt humör tänkte jag dela med mig lite av mina väldigt amatörmässiga upptäckter, de kan kanske vara till nytta för någon.
LimfärgLimfärg är fantastisk – billig, rolig att måla med, vacker att se på. Man blandar den enkelt själv. Det lär finnas färdigblandad men det har jag aldrig sett, säkert dyrt o dåligt. Men min tröskel var hög – jag var livrädd, faktiskt. Rädd för att blanda fel, för att det skulle torka ojämnt, för att färgen skulle mjöla av sig eller helt enkelt RAMLA NER. Klart överdrivna farhågor. Det finns alltså ingen anledning att använda matt linoljefärg som är både dyr och odryg utom möjligen i kök, om man ägnar sig åt osande aktiviteter där.
Det finns ingen färg som bryter ljuset så vackert som limfärg – det ser ut som siden och sammet, för varje liten kritkristall bryter ljus – oslagbart! Lyster och djup! Man kan inte våttorka väggarna förvisso, men det är en ganska dum och onödig aktivitet.
Man ska alltså inte vara orolig – det kan inte gå fel om man följer några enkla råd:
• Provmåla! Allt vegetabiliskt lim (har aldrig använt animaliskt lim, sägs vara mer komplicerat o verkar vara lite äckligt också) är olika, så det räcker inte att följa allmänna anvisningar om hur man bör blanda sin limfärg. Man måste ändå alltid provmåla färgen på en pappbit o låta torka, dels för att kolla kulören men också färgens egenskaper – du ska inte få pulver på fingret, den ska inte spjälka eller spricka, den ska vara hård och smidig. Böj pappbiten, skrapa med nageln, torka med fingret o tillsätt det som behövs – kritar den (för mycket), tillsätt mer lim, spjälkar den, tillsätt mer krita/pigment.
• Många kärl tillhanda! Man bör ha tillgång till många kärl av olika storlekar så man enkelt kan tillsätta mer lim eller krita/ pigment eller vatten. Målar man flera lager eller stänker eller målar i schabloner på limfärg, måste den nya färgen innehålla mindre lim än det föregående skiktet, annars kan den spjälka. Men det räcker med lite, lite. Att späda med vatten som ibland hävdas, ändrar inte proportionerna mellan krita/pigment och lim, så det hjälper inte ett dugg! Förstås! För mkt vatten gör färgen blaskig vilket inte är så kul om man målar tak.
• Hindra rinnandet! När man målar tak, kan man hejda rinnandet genom att sticka penseln genom en vanlig kökssvamp så slipper man få färgen i armhålorna...
• Ha många penslar tillhands o prova dig fram till dem som passar underlag o färgkonsistens bäst – då går det som en dans! Täckande, lätt att måla raka, jämna kanter, går överraskande snabbt.
• Behandla pigment på samma sätt som krita, dvs mäng det med vatten, helst över natten och blanda noga, noga, gärna maskinellt. Vissa pigment är svåra att lösa i vatten (pariserblått, kimrök t.ex.) men kan lösas i lite rödsprit. Att ha större pigmentkorn kvar i färgen kan dock ge spännande effekter!
• Tänk på att de flesta pigment är mer eller mindre Väldigt Giftiga!
LinoljefärgDet tog ett tag innan jag förstod vad som menas med mager färg – det är färg med liten andel olja i. Det har alltså inget med halten av lösningsmedel att göra, vilket jag och många med mig, tydligen trodde. Lösningsmedel verkar inte ha någon viktigare funktion än att göra färgen mer lättmålad (vilket man kan ha synpunkter på). Färg med mkt lösningsmedel är inte en mager färg. En mager färg är en med mkt pigment i förhållande till sin oljemängd. Konstnärsfärg på tub är alltså det magraste man kan använda! Tänker faktiskt prova det nästa gång, dvs att måla med oblandad konstnärsfärg.
Jag har målat mycket obehandlat trä (nytt trä, alltså inte uttorkat, sånt ska man nog försöka mätta lite med olja först, även inomhus) och har funnit att resultatet blir allra bäst om man målar med oförtunnad färg. Det blir då lättare att måla riktigt tunt och arbeta in färgen i träet ordentligt. Späder man färgen, är risken uppenbar att man målar för tjockt (klassiskt nybörjarfel) vilket ju blir väldigt fult när det torkar (rynkor i värsta fall, i bästa fall blanka stråk). Färgen luktar dessutom mkt mindre o torktiden verkar också bli kortare. Linoljefärg torkar ju genom att oljan oxiderar o den processen tar olika lång tid beroende på vilken typ och kvalitet det är. Alltså:
• Måla med så lite lösningsmedel i färgen som möjligt, helst oförtunnad.
• Använd rundpensel som kan hålla mkt färg för att arbeta in färgen ordentligt, stryk ut med bred anstrykare.
• Penslarna kan stå i linolja länge, länge. (Har haft penslar som stått i åratal.) Olja fryser inte på vintern och dunstar inte som vatten gör!
• Använd inte matt linoljefärg i stället för limfärg, utom möjligen i köket! Linoljefärgen kan inte mäta sig på någon punkt, mer än att den tål fett o fukt bättre. Den är inte ens helt matt. Limfärgen är vackrare, billigare, miljövänligare, luktfriare, mer lättarbetad och snabbmålad. Ja, fantastiskt mkt vackrare o billigare.
Bra att du delar med dig och bra med handfasta råd. Detta med att förhindra rinning blir bra då salstaket ska limfärgsmålas framöver...
SvaraRaderaIntressant men tips om limfärg, har funderat på att prova men inte tagit steget än!
SvaraRaderaAng mina skorstenar så sitter båda två mitt på huset, men eftersom taket är så tilläggsisolerat så ser de korta ut. Men det ryker som tur var inte in. Om ett eller två år ska jag ta tag i projektet med att byta tak, kommer bli så stor skillnad!
Lycka till med allt!
Vilket bra inlägg! Jag håller med dig på alla punkter!
SvaraRaderaKul att det uppskattades, jag är ibland lite rädd att vara alltför förnumstig men jag vet att jag i början trodde på allt jag läste i böcker. Nu har jag lite-lite mer erfarenhet o när det gäller limfärg hoppas jag vi kan hjälpas åt att slå ett slag för denna underskattade produkt!
SvaraRaderaVäldigt intressant! Och jag undrar, vad använder du fär lim i limfärgen?
SvaraRaderaJag har använt olika sorters snickarlim, dvs vanligt tapetklister, aldrig ngt animaliskt som ju har kortare hållbarhet. Det finns många fabrikat (även om Gysinge - som vanligt *hacka hacka* påstår att deras är bäst o det enda som inte innehåller plast (sic!)
SvaraRaderaBostik har ett snickarlim som finns att köpa i vanliga färgaffärer.
Återigen, en sån där liten uppenbarelse jag fick var när jag förstod att vatten i limfärg resp. lösningsmedel i oljefärg bara är något slags konsistensgivare. Essenserna är lim + krita/ pigment resp olja + pigment. Det är då proportionerna mellan dessa huvudingredienser som är det viktiga för färgens egenskaper, inte konstistensgivaren. Enkelt kanske, för proffset, men inte självklart för amatören.
Skulle lika gärna kunnat vara mina egna ord(inte det om limfärgen dock för det har jag inte testat ...ännu)Så bra att du tar upp det här med att lösningsmedlet inte gör färgen magrare vilket de allra flesta verkar tro, liksom jag själv gjorde tills för ett tag sedan (troligen mycket pga Gysinges propaganda. Jag har själv tänkt skriva ett sånt här inlägg men det har inte blivit av, får nog ta tag i det så det sprids ytterligare hur bra det är att måla med oförtunand färg och vad som händer med färg som man blandar lösningsmedel i, eller vad som inte händer rättare sagt! //Sophie
SvaraRaderaJa, sprid på!
SvaraRaderaJag tänker prova att måla med konstnärsfärg ur tub på dörrfoder - både nyhyvlade och gamla där jag tagit bort färgen. Få se hur det blir. Det är säkert jobbigt, men det måste bli tunt o bra.
Limfärg är oslagbar, tänkte på det i morse, att måla handhyvlat trä med matt linoljefärg tar död på allt det vackra - det blir en död yta, inte den lite sammetsaktiga effekt som limfärgen ger. Ångrar bittert att jag valde linoljefärg till kökstaket.... Men det går ju att måla limfärg ovanpå, det ska jag nog göra.
Det här måste vara som julafton för dom som ska måla! Vilken information du bjuder på! Kalas!
SvaraRaderaDock om balsamterpentin: den påskyndar torkningstiden för linoljefärgen, vilket inte är så dumt ibland. Men jag håller med om att det antagligen späds med terpentin för mycket ute i stugorna, det behövs många gånger inte och dessutom är det fortfarande ett hälsovådligt lösningsmedel, vilket många inte verkar tänka på. Möjligen är den bättre ur miljösynvinkel än vanlig terpentin som är en petroleumprodukt, men jag har ännu ej sett svanenmärkt balsamterpentin, så vad vet man egentligen om den tillverkningsprocessen från frö till färdig produkt? Vänligen Lisa.
SvaraRaderaJag vet inte om jag håller med om att balsamterpentin förkortar torktiden, tycker nog att det är tvärtom - färgen verkar oxidera snabbare o framför allt luktar det mindre.
SvaraRaderaFinns det några vettiga skäl till att använda lösningsmedel, någon? Det måste ju finnas en anledning till att det är standard procedure.
Sophie, du måste helt enkelt skriva om dina erfarenheter - du måste ju ha samlat på dig massor! Förmodligen finns det här o var på din blogg, men om du har tid nån gång, vore det fantastiskt om du kunde samla ihop lite spån!
Cecilia, anledningen till terpentinen är dels för den nämnda torktiden, men även för att få en något medgörligare färg. Eftersom terpentin inte användes förr så behöver inte heller vi görta det idag. Fritt valg. Själv så mår jag illa av den och skippar den allt som oftast.
SvaraRaderaHej! Inspirerande! Har nyss misslyckats med ett limfärgstak men inte gett upp än! Sprucken färg i träpanelens fåror: kan det bero på för mycket lim i förhållande till krita? Ojämnt resultat: blir det bättre om jag först stryker med en mager linoljegrund (läste det nånstans)? Färgen fäster dåligt på schellackade partier - vad göra?
SvaraRaderaVore kanon med lite goda råd och peppning inför andra ronden! :)
/Blåbäret
Hej blåbär,
RaderaVill man va stensäker på ett bra resultat ska man förstås grunda med oljefärg, tunt-tunt utstruken. Blir det ojämnt, kan man dra på ett lager till.
Sen tror jag att vi i allmänhet drar åt det alltför perfekta. Gör det egenltigen något om det är lite sprucket? Vem vill bo i ett absolut perfekt photoshoppat hem?
Det enda som jag tycker är viktigt med limfärg, är att den inte smetar av sig, i synnerhet inte om det är massor m pigment i (som i mitt blå sovrum). LIte opraktiskt...
Hoppas andra ronden avlöpt lyckligt!